Tuesday 24 July 2012

Husna the Trainee

1.Tempat
aku sanggup dtg all the way from bangi to this place, sebab, ya sebab tempat dia,
i tell you. i love this place, the environment and all. basically parking fee dia mahal gilos.
but, aku parking je kat bahu jalan, dah 2 minggu try, its like ramai je parking situ. tak kena
apa2 so far. ok lah tu kan. menangis sob sob sob kalau kena bayar parking tiap hari sampai belasan ringgit.

2.Pejabat
tingkat 6, ofis menghadap menara mustafa kamal. well, aku dah kata aku suka tempat ini kan?
ofis, lebis kurang la besar mcm kat pakatan dulu. but, everyone ada meja sendiri, ada partition for each.
well, i have my own working space. big enough. own pc with 2 screens.
colleague, emm, there are 14 people. sorang bos, sorang accountant, sorang admin, 10 qs, 1 trainee..hehehehe
11 of them are Chineese. ada dua staf melayu, kak siti n kak nik.
so far, pernah borak dgn kak nik je yg malay ah. kak siti mcm takut je nak borak. tah biarlah. aku yg tak ramah.
budak baru. hik hik hik
sebelah aku miss tan, comel, depan aku lagi comel, miss lee.
admin ni celine mmg busy setiap masa. ke situ ke sini.
well, she help me to adapt masa first week hari tu.*glad*
pantry.oh oh. best. tapi biasa lah pantry.pilih je nak milo,nescafe,kopi,nestum.sume ade.
hahahaha, first week je ah, second week ni dah start puasa
toilet sebersih bersihnya.*glad,glad*
stationaries semua diorang provide, aku dtg dengan sebatang pen je hari pertama, sebab pencil case tinggal kat rumah laiqha.
pen, pemadan,ruler, even calculator baru pun diorg bagi. ah banyak betul, penuh dah laci aku dgn stationaries.hehehe ok tipu.
tak lah penuh. tapi banyak lah.

3.canggih.
aku rasa mcm aku ni org kampung masuk bandar. like seriously, first day aku masuk,
aku dapat entry pass, dah la dpt pc yg ade dua screen,(semua org pun),aku pi tanye miss tan, why there is two screens?
hahahaha, rupanya untuk drawing yg guna auto-cad, briscad. it's easier you know.
dpt drawing dr engineers, boleh terus scale on digital drawing. fuh fuh.
so far aku tak guna lagi scale ruler. hik hik hik.

4.makan.
tak sedap ah makanan kat cafe bawah.emm sehari tu je aku makan kat bawah. masa first day.
the rest aku bawak bekal. makan kat atas je.jimat.aku tak sempat explore pun kedai kedai makan kat bawah tu,
banyak lagi sebenarnya. tunggu lah lepas raya.

5.solat dan waktu rehat
rehat 12.30-1.30, standard lah kan.since ada 2 org je staf melayu perempuan pulak tu,
hari jumaat pun rehat 12.30-1.30, aku tak kisah pun.
it just hari jumaat boleh balik awal sikit, pukul 5.
ramadhan nie lagi syiok, balik kol 4.30. tapi dgn jam kl tu, semalam, sampai rumah pukul 6.30 jugak.
tak kisah, cuma mcm bosan ah duduk dlm jam.hik hok.

solat kat bilik meeting, aku yakin bersih,sebab carpet semua. and memang yakin lah.ok, diorg tak halang nak solat.

6.work load.
aku tak tahu mcm mana sistem kerja diorang sebenarnya. diorang check ke tak kerja aku? aku tak sure.
sebab diorang tak pernah ada trainee. so
diorg treat aku mcm new staff gitu.
cuak juga lah.
hari2 aku ada kena check progress payment, lepas dia print aku check,
lepas aku check dia tanya ada salah tak? aku jawab takda, dia terus sign,
aku pun kena sign sebagai checker.
cuak juga, masa buat pulapol kat pakatan dulu,
punyalah menggeletar aku nak hantar kat abg sham,abg syem masa lepas checking dulu.
ala standard lah kot, lain tempat lainlah environment kan?

7.bahasa
masa first di interview oleh Miss Loh dulu, memang fully english, masuk pun english,
tapi cmpur campur juga ckp. Chinese ckp mandarin kot, sebab aku boleh faham sikit2 sikit je lah.
terima kasih Laoshi! hik hik



so conclusion untuk minggu awal ni, i dont think it is hard to adapt here.
lepas ni nak korek buku mandarin yg entah ke mana tu, boleh ah ckp ckp ngan diorg kan.
lepas ini misi nak borak dgn kak siti.
misi nak borak panjang panjang ngan semua org.
nak gelak gelak. aku jarang dapat environment mcm ni/
duduk dgn chinese.aku jadi minoriti.
so aku nak grab pengalaman yg aku yakin akan jadi manis! wehoooooo.

No comments: