Sunday 29 June 2008

SUBTITLE

aku bukan pencinta "perfection"
tapi aku pencinta keindahan
aku bukan pakar bahasa
tapi aku bukan perosak bahasa.

aku geram dgn sesetengah stesyen tv yg memandang enteng ttg subtitle nie.
nak di jadi kan cerita
aku menonton filem bahasa asing bersama mama tercinta~
sesungguhnye cerita itu sgt memrlukan subtitle
*obviously bukan english*
cerita itu penuh dgn ciri2 ke-serius-an dan bermain dgn emosi...
tapi,malang nye.subtitle nye sgt hampeh~
"let start shooting"-adegan producer mengarah kan camera man
di translate kan menjadi- "mari mula menembak"
ade lagi,
"honey,our kids are growing so fast"
-"madu,anak kita tumbuh dgn cepat"
nak salah kan siape?
yg lagi kelakar
"oh, my God"
-"oh,saya tuhan"
thats silly!
budak 5tahun pon tahu nak translate bende itu.
direct translation pon agak2 la kan?
walalalala~
byk lagi kesilapan2 yg ku rasekan sgt tak patut,
dan akhirnye,
aku taknak terus tgk cerita yg besh itu,
aku menyampah,sebab aku tahu aku tak paham cite tu,
dah subtitle tu pon aku tak paham,
bahasa berterabur,salah dan obviously kejam dan merosakkan bhs~
*emosi terbawa2 ke luar set*
hehehehe
tapi aku ok je,
i have pilihan utk tgk cite lain,
aku tetap salute kat penterjemah2 kat Malaysia nie,
byk yg bagus2.
dulu kat tv**** pon ade salah here and there,
tapi stesyen tu dah improved.
well,betul la,bahasa tu penting,
ia jdi penghubung dan medium utk komunikasi,
selain itu memartabatkan bangsa juge.
*chewah~*
aku nie ckap je pandai,
kate ibnu batuta: "klu tidak mahu menyenangkan,jgnlah kita menyusahkan"
.............................
well,aku pencinta keindahan.
aku suka kan bahasa indah,
tidak perlu terlalu puitis,cukup sekadar aku memahami isinya~

5 comments:

Dammit said...

"oh,saya tuhan" <- ni channel ajaran sesat kot?

akuYANGtipikal said...

pengalihan bahasa yg sesat...-benci

Anonymous said...

kamu ini lelaki ker perempuan...TQ visit blog ku..

itu selalu transaltion kat DVD jer...kat stesen swasta dah ok...beli DVD ori lah...baru translation bagus...hehehhehe

aku cuma mengomen secara jujur...jangan kecik hati ;p

Anonymous said...

owh, kamu perempuan yang berumur 19 tahun
saya ingat kamu lelaki selama ini...maaf

akuYANGtipikal said...

tuan caracol,

hehehehe,

tidak akan membeli cerita yg hampeh~
dan subtitle itu ku melihat di kaca tv swasta :p

yup,perempuan yg hampir 20tahun! :)